- versió valencià -
El canvi climàtic,
l'efecte hivernacle, el forat en la capa d'ozó, les nombroses
inundacions, els innombrables tornado, les sequeres més allargades,
la deforestació… són exemples globals de la crisi ecològica que
patim. Sense oblidar-nos de la vessant social, amb milions de
desplaçades, refugiades o desposseïdes per accions de les grans
oligarquies que gestionen la política i l'economia mundial.
Una de les causes
d'esta crisi ambiental és l'exorbitant consum energètic en
transport, il·luminació, calefacció, refrigeració, indústries…
Este consum que fem provoca un conjunt d'emissions químiques (el
diòxid de carboni, CO2, és el més popularitzat) que repercuteixen
en l'efecte hivernacle, l'escalfament global i en el canvi climàtic.
En 1992 una convenció de l'ONU sobre el canvi climàtic va impulsar
el conegut protocol de Kyoto per a controlar les emissions d'efecte
hivernacle. Es van assignar, a nivell mundial, unes quotes
d'emissions i l'Estat Espanyol podia augmentar les seues emissions un
15% entre els anys 1990 i 2012. Doncs bé, ja anem pel 52%
d'emissions de més, és a dir, ens hem passat moltíssim del límit
acceptat, la qual cosa fa que, en part, el nostre model socioeconòmic
siga responsable del canvi climàtic i de la crisi ecològica.
Encara que pensem
globalment, què podem fer localment? Ací entra en joc la política
ambiental del nostre govern municipal. És imprescindible prendre la
iniciativa i passar de les fotos als fets, al treball seriós i
silenciós, però efectiu. Que l'alcalde signe perquè Petrer forme
part de la xarxa de les ciutats pel clima, és només un passet. Fan
falta polítiques municipals efectives.
La Carta d'Alborg de
1994 és un compromís amb la sostenibilitat ambiental i social, però
el nostre govern local impulsa mesures que van en direcció contrària
als seus objectius. El regidor d'Hisenda redueix any rere any el
pressupost dedicat a activitats ambientals, actuacions forestals,
Agenda 21 Local o protecció del medi ambient. És simptomàtic, no?
En lloc d'augmentar les partides, ridícules per si mateixes, les
redueix encara més. I això que Petrer necessita un gran esforç en
pro del nostre medi ambient –i de l'ocupació verda també-, siga
potenciant sense timidesa el reciclatge i la reducció de residus
urbans, siga actuant sobre la restitució vegetal de les nostres
muntanyes, siga limitant la circulació motoritzada pel paisatge
natural…
La Carta d'Alborg
recomana deixar de fomentar l'ús innecessari de vehicles motoritzats
privats, per a donar prioritat a altres mitjans com el transport
públic, la bicicleta o els desplaçaments a peu.
Hui
5 de juny, día
mundial del Medi ambient,
des
de Compromís
Petrer, advertim la necessitat d'un Pacte Local per la
Ecomovilitat i la Sostenibiblitat, que podría incloure propostes
tals com la realització d'un estudi per a la conversió completa o
parcial de peatonalització
de carrers del barri antic i d'altres carrers comercials de Petrer;
pacificar el trànsit i fer de Petrer una ciutat 30 km/h; per a
millorar la puntualitat, freqüències i línies del transport
públic; l'elaboració d'un programa dissuasori de l'ús del vehicle
privat; crear itineraris urbans per als vianants i de bicicleta; i
prendre's seriosament un pla energètic local per a reduir un 30% les
emissions de CO2.
Compromís Petrer
- versión castellano -
5
de junio, Día Mundial del Medio Ambiente
El cambio climático,
el efecto invernadero, el agujero en la capa de ozono, las numerosas
inundaciones, los innumerables tornados, las sequías más
prolongadas, la deforestación… son ejemplos globales de la crisis
ecológica que padecemos. Sin olvidarnos de la vertiente social, con
millones de desplazadas, refugiadas o desposeídas por acciones de
las grandes oligarquías que gestionan la política y la economía
mundial.
Una de las causas de
esta crisis ambiental es el exorbitante consumo energético en
transporte, iluminación, calefacción, refrigeración, industrias…
Este consumo que hacemos provoca toda una serie de emisiones químicas
(el dióxido de carbono, CO2, es el más popularizado) que repercuten
en el efecto invernadero, el calentamiento global y en el cambio
climático. En 1992 una convención de la ONU sobre el cambio
climático impulsó el conocido protocolo de Kyoto para controlar las
emisiones de efecto invernadero. Se asignaron, a nivel mundial, unas
cuotas de emisiones y el estado español podía aumentar sus
emisiones un 15 % entre los años 1990 y 2012. Pues bien, ya vamos
por el 52 % de emisiones de más, es decir, nos hemos pasado
muchísimo del límite aceptado, lo cual hace que, en parte, nuestro
modelo socioeconómico sea responsable del cambio climático y de la
crisis ecológica.
Aunque pensemos
globalmente, ¿qué podemos hacer localmente? Aquí entra en juego la
política ambiental de nuestro gobierno municipal. Es imprescindible
tomar la iniciativa y pasar de las fotos a los hechos, al trabajo
serio y silencioso, pero efectivo. Que el alcalde firme para que
Petrer forme parte de la red de las ciudades por el clima, es sólo
un pasito. Hacen falta políticas municipales efectivas.
La Carta de Alborg de
1994 es un compromiso con la sostenibilidad ambiental y social, pero
nuestro gobierno local impulsa medidas que van en dirección
contraria a sus objetivos. El concejal de Hacienda reduce año tras
año el presupuesto dedicado a actividades ambientales, actuaciones
forestales, Agenda 21 Local o protección del medio ambiente. Es
sintomático, ¿no? En lugar de aumentar las partidas, ridículas de
por sí, las encoge aún más. Y eso que Petrer necesita un gran
esfuerzo en pro de nuestro medio ambiente –y del empleo verde
también-, sea potenciando sin timidez el reciclaje y la reducción
de residuos urbanos, sea actuando sobre la restitución vegetal de
nuestras montañas, sea limitando la circulación motorizada por el
paisaje natural…
La Carta de Alborg
recomienda dejar de fomentar el uso innecesario de vehículos
motorizados privados, para dar prioridad a otros medios como el
transporte público, la bicicleta o los desplazamientos a pie.
Hoy
5 de junio, día mundial del Medio Ambiente, desde
Compromís Petrer, advertimos la necesidad de un Pacto Local por la
Ecomovilidad y la Sostenibiblidad, que podría incluir propuestas
tales como la realización de un estudio para la conversión completa
o
parcial de peatonalización de calles del barrio antiguo y de otras
calles comerciales de Petrer; pacificar el tráfico y hacer de Petrer
una ciudad 30 km/h; para mejorar la puntualidad, frecuencias y líneas
del transporte público; la elaboración de un programa disuasorio
del uso del vehículo privado; crear itinerarios urbanos peatonales y
de bicicleta; y tomar en serio un plan energético local para reducir
un 30 % las emisiones de CO2.
Compromís Petrer
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada