- versió valencià -
Des que ha començat el
mes de juny, la premsa provincial ve carregada de notícies sobre
l'arribada de l'AVE a la ciutat d'Alacant. I bé, ara vos direm el
que ha suposat esta arribada tan anhelada: la pèrdua de tots els
trens que feien parada a la nostra estació comarcal amb destinació
a Madrid (o a altres punts d'Espanya per als quals calia passar per
Madrid). Ni més ni menys que 8 trens diaris que anaven cap amunt i 7
que en baixaven. Eren els trens que més gent reunien a l'estació
d'Elda-Petrer. I qui escriu aço ha vist que hi pujava el doble de
gent que en altres parades del recorregut: Albacete o Cuenca. Bé,
ara, si necessitem anar a Madrid, haurem de fer "marxa arrere",
cap a Alacant, o buscar una estació enmig del no-res, la nova de
Villena, que, a pesar del seu nom no la trobareu a Villena sinó
enmig del camp. I tot això gràcies a l'AVE, que permet aplegar 20
minuts abans a Madrid que amb els trens ALVIA que circulaven abans.
Per això valia la pena deixar-nos sense trens?
Bé, però encara podíem
consolar-nos perquè pensàvem que podíem continuar viatjant a
València i Barcelona en tren. Tampoc no pot ser. Els 6 trens diaris
amb València i els 3 amb Barcelona, a partir del dia 23 de juny es
convertiran en 2 només; els mateixos que podrem gastar per a anar,
de tornada, a Alacant! I què tenen a veure estes destinacions amb la
de Madrid? Doncs els experts de RENFE ens ho haurien d'explicar
perquè nosaltres no ho entenem.
A partir d'ara què haurem
de fer? Agafar més el cotxe? Gastar més gasolina i autovies? En una
paraula: contaminar més i augmentar el perill en la carretera? Quins
interessos hi havia darrere de tant d'AVE? Mentrestant, des de La
Encina cap al sud només hi ha una via, on, si es troben dos trens de
front, un ha de parar en alguna estació i deixar passar l'altre.
Absolutament tercermundista! Però més tercermundista és d'Alacant
cap al sud -fins a Cartagena i Lorca-, on la via única ja no està
ni electrificada! I al costat, dos vies enormes, que algú s'haurà
enriquit construint -i destruint el territori-, per a no parar en cap
estació de la nostra comarca ni de les veïnes. Mentres, a
juntar-nos tots a Alacant per a justificar la macroestació que hi
estan construint amb presses i carreres.
D'una altra banda, no sé
si sabeu que a Europa els quilòmetres de trens de l'estil AVE no
arriben ni a la meitat dels que hi ha a Espanya. En canvi, tenen una
xarxa de vies fèrries molt més espessa i amb moltes més
freqüències de pas que a Espanya. És a dir, a estats com França o
Alemanya els ferrocarrils són serveis públics i atenen els
ciutadans, que no necessiten anar a velocitats tan contaminants -a
més velocitat més contaminació- i que sempre arriben a temps a les
seues destinacions.
És un misteri com no ens
estranyem encara que els governs del PP i del PSOE cometen estes
aberracions: és la política dels grans esdeveniments a què ens ha
acostumat el PP al País Valencià, però ara traspassada a Madrid i
assumida també pel PSOE. Contra tants interessos creats, la
ciutadania ha de manifestarse.
Brauli Montoya
Abat
Compromís
Elda-Petrer
- versión castellano -
Érase una vez una
estación: Elda-Petrer
Desde que ha empezado el mes de
junio, la prensa provincial viene cargada de noticias sobre la
llegada del AVE a la ciudad de Alicante. Pues bien, ahora os diremos
lo que ha supuesto esta llegada tan anhelada: la pérdida de todos
los trenes que hacían parada en nuestra estación comarcal con
destino en Madrid (o a otros puntos de España para los que hacía
falta pasar por Madrid). Nada menos que 8 trenes diarios que iban
hacia arriba y 7 que bajaban. Eran los trenes que más gente reunían
en la estación de Elda-Petrer. Y quien esto escribe ha visto que
subía el doble de gente aquí que en otras paradas del recorrido:
Albacete o Cuenca. Ahora, si necesitamos ir a Madrid, tenderemos que
hacer "marcha atrás", hacia Alicante, o buscar una
estación en medio de la nada, la nueva de Villena, que, a pesar de
su nombre, no la encontraréis en Villena sino en medio del campo. Y
todo esto gracias al AVE, que permite llegar 20 minutos antes a
Madrid que con los trenes ALVIA que circulaban antes. ¿Para esto
valía la pena dejarnos sin trenes?
Todavía podíamos consolarnos
porque pensábamos que podíamos continuar viajando a Valencia y
Barcelona en tren. Pues tampoco puede ser. Los 6 trenes diarios a
Valencia y los 3 a Barcelona, a partir del día 23 de junio se
convertirán en sólo 2; ¡los mismos que podremos emplear para ir,
de vuelta, a Alicante. ¿Y qué tienen que ver estos destinos con el
de Madrid? Pues los expertos de RENFE nos lo tendrían que explicar
porque nosotros no lo entendemos.
¿Así pues, a partir de ahora qué
tendremos que hacer? ¿Coger más el coche? ¿Gastar más gasolina y
autovías? En una palabra: ¿contaminar más y aumentar el peligro en
la carretera? ¿Qué intereses había en pos de tanto AVE? Mientras
tanto, desde La Encina hacia el sur sólo hay una vía, dónde, si se
encuentran dos trenes de frente, uno debe parar en alguna estación
próxima y dejar paso al otro. ¡Absolutamente tercermundista! Pero
más tercermundista es de Alicante hacia el sur -hasta Cartagena y
Lorca-, dónde la vía única ya no está ni electrificada! Y al
lado, dos vías enormes, que alguien se habrá enriquecido
construyendo -y destruyendo el territorio-, para no parar en ninguna
estación de nuestra comarca ni de las vecinas. Entre tanto, a
juntarnos, todos en Alicante para justificar la macroestación que
están acabando de construir con prisas y carreras.
Por otro lado, no sé si sabéis que
en Europa los kilómetros de trenes del estilo AVE no llegan ni a la
mitad de los que hay en España. En cambio, tienen una red de vías
férreas mucho más espesa y con muchas más frecuencias de paso que
en España. Es decir, en estados como Francia o Alemania los
ferrocarriles son servicios públicos y atienden a los ciudadanos,
que no necesitan ir a velocidades tan contaminantes -a más
velocidad, más contaminación- y que siempre llegan a tiempo a sus
destinos.
Es un misterio el cómo no nos
extrañamos todavía de que los gobiernos del PP y del PSOE cometan
estas aberraciones: es la política de los grandes eventos a la que
nos han acostumbrado en el País Valenciano, pero ahora traspasada a
Madrid y asumida también por el PSOE. Contra tantos intereses
creados, la ciudadanía debe manifestarse.
Brauli Montoya Abat
Compromís Elda-Petrer
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada