dijous, 27 de juny del 2013

Això era que era una estació: Elda-Petrer

- versió valencià -
Des que ha començat el mes de juny, la premsa provincial ve carregada de notícies sobre l'arribada de l'AVE a la ciutat d'Alacant. I bé, ara vos direm el que ha suposat esta arribada tan anhelada: la pèrdua de tots els trens que feien parada a la nostra estació comarcal amb destinació a Madrid (o a altres punts d'Espanya per als quals calia passar per Madrid). Ni més ni menys que 8 trens diaris que anaven cap amunt i 7 que en baixaven. Eren els trens que més gent reunien a l'estació d'Elda-Petrer. I qui escriu aço ha vist que hi pujava el doble de gent que en altres parades del recorregut: Albacete o Cuenca. Bé, ara, si necessitem anar a Madrid, haurem de fer "marxa arrere", cap a Alacant, o buscar una estació enmig del no-res, la nova de Villena, que, a pesar del seu nom no la trobareu a Villena sinó enmig del camp. I tot això gràcies a l'AVE, que permet aplegar 20 minuts abans a Madrid que amb els trens ALVIA que circulaven abans. Per això valia la pena deixar-nos sense trens?
Bé, però encara podíem consolar-nos perquè pensàvem que podíem continuar viatjant a València i Barcelona en tren. Tampoc no pot ser. Els 6 trens diaris amb València i els 3 amb Barcelona, a partir del dia 23 de juny es convertiran en 2 només; els mateixos que podrem gastar per a anar, de tornada, a Alacant! I què tenen a veure estes destinacions amb la de Madrid? Doncs els experts de RENFE ens ho haurien d'explicar perquè nosaltres no ho entenem.
A partir d'ara què haurem de fer? Agafar més el cotxe? Gastar més gasolina i autovies? En una paraula: contaminar més i augmentar el perill en la carretera? Quins interessos hi havia darrere de tant d'AVE? Mentrestant, des de La Encina cap al sud només hi ha una via, on, si es troben dos trens de front, un ha de parar en alguna estació i deixar passar l'altre. Absolutament tercermundista! Però més tercermundista és d'Alacant cap al sud -fins a Cartagena i Lorca-, on la via única ja no està ni electrificada! I al costat, dos vies enormes, que algú s'haurà enriquit construint -i destruint el territori-, per a no parar en cap estació de la nostra comarca ni de les veïnes. Mentres, a juntar-nos tots a Alacant per a justificar la macroestació que hi estan construint amb presses i carreres.
D'una altra banda, no sé si sabeu que a Europa els quilòmetres de trens de l'estil AVE no arriben ni a la meitat dels que hi ha a Espanya. En canvi, tenen una xarxa de vies fèrries molt més espessa i amb moltes més freqüències de pas que a Espanya. És a dir, a estats com França o Alemanya els ferrocarrils són serveis públics i atenen els ciutadans, que no necessiten anar a velocitats tan contaminants -a més velocitat més contaminació- i que sempre arriben a temps a les seues destinacions.
És un misteri com no ens estranyem encara que els governs del PP i del PSOE cometen estes aberracions: és la política dels grans esdeveniments a què ens ha acostumat el PP al País Valencià, però ara traspassada a Madrid i assumida també pel PSOE. Contra tants interessos creats, la ciutadania ha de manifestarse.
Brauli Montoya Abat
Compromís Elda-Petrer

- versión castellano -
Érase una vez una estación: Elda-Petrer
Desde que ha empezado el mes de junio, la prensa provincial viene cargada de noticias sobre la llegada del AVE a la ciudad de Alicante. Pues bien, ahora os diremos lo que ha supuesto esta llegada tan anhelada: la pérdida de todos los trenes que hacían parada en nuestra estación comarcal con destino en Madrid (o a otros puntos de España para los que hacía falta pasar por Madrid). Nada menos que 8 trenes diarios que iban hacia arriba y 7 que bajaban. Eran los trenes que más gente reunían en la estación de Elda-Petrer. Y quien esto escribe ha visto que subía el doble de gente aquí que en otras paradas del recorrido: Albacete o Cuenca. Ahora, si necesitamos ir a Madrid, tenderemos que hacer "marcha atrás", hacia Alicante, o buscar una estación en medio de la nada, la nueva de Villena, que, a pesar de su nombre, no la encontraréis en Villena sino en medio del campo. Y todo esto gracias al AVE, que permite llegar 20 minutos antes a Madrid que con los trenes ALVIA que circulaban antes. ¿Para esto valía la pena dejarnos sin trenes?
Todavía podíamos consolarnos porque pensábamos que podíamos continuar viajando a Valencia y Barcelona en tren. Pues tampoco puede ser. Los 6 trenes diarios a Valencia y los 3 a Barcelona, a partir del día 23 de junio se convertirán en sólo 2; ¡los mismos que podremos emplear para ir, de vuelta, a Alicante. ¿Y qué tienen que ver estos destinos con el de Madrid? Pues los expertos de RENFE nos lo tendrían que explicar porque nosotros no lo entendemos.
¿Así pues, a partir de ahora qué tendremos que hacer? ¿Coger más el coche? ¿Gastar más gasolina y autovías? En una palabra: ¿contaminar más y aumentar el peligro en la carretera? ¿Qué intereses había en pos de tanto AVE? Mientras tanto, desde La Encina hacia el sur sólo hay una vía, dónde, si se encuentran dos trenes de frente, uno debe parar en alguna estación próxima y dejar paso al otro. ¡Absolutamente tercermundista! Pero más tercermundista es de Alicante hacia el sur -hasta Cartagena y Lorca-, dónde la vía única ya no está ni electrificada! Y al lado, dos vías enormes, que alguien se habrá enriquecido construyendo -y destruyendo el territorio-, para no parar en ninguna estación de nuestra comarca ni de las vecinas. Entre tanto, a juntarnos, todos en Alicante para justificar la macroestación que están acabando de construir con prisas y carreras.
Por otro lado, no sé si sabéis que en Europa los kilómetros de trenes del estilo AVE no llegan ni a la mitad de los que hay en España. En cambio, tienen una red de vías férreas mucho más espesa y con muchas más frecuencias de paso que en España. Es decir, en estados como Francia o Alemania los ferrocarriles son servicios públicos y atienden a los ciudadanos, que no necesitan ir a velocidades tan contaminantes -a más velocidad, más contaminación- y que siempre llegan a tiempo a sus destinos.
Es un misterio el cómo no nos extrañamos todavía de que los gobiernos del PP y del PSOE cometan estas aberraciones: es la política de los grandes eventos a la que nos han acostumbrado en el País Valenciano, pero ahora traspasada a Madrid y asumida también por el PSOE. Contra tantos intereses creados, la ciudadanía debe manifestarse.

Brauli Montoya Abat
Compromís Elda-Petrer

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada